Tuotemerkki, logo tai etiketti ovat useasti kunnia-asioita. HK-sininen makkara jos pakattaisiin samanlaiseen punervaan muovikääreeseen kuin Atrian punainen, myynti romahtaisi.

Toisaalta aina välillä pitää ilmettä uudistaa ja logoja nykyaikaistaa. Nokiakin on luopunut nuolistaan liikemerkissä jo ajat sitten, on vain pelkkä teksti. Philipsillä oli vaikka mitä tähtiä, hankala laittaa tekstiileihin.

Heikki Salmela mietti päänsä puhki minkä laittaisi uuden pikaruokaketjunsa nimeksi. Päässä pyöri vain yksi ja sama nimi ikiluuppia ja sen vuoksi palkkasi konsultin joka mietti kuukauden ja laskutti runsaasti, ehdotti nimeksi Hesburger. Juuri sama nimi joka oli pyörinyt ikiluuppia Hessun päässä.

Tummelista oli taannoin puhetta, senkin purkin ne ovat muuttaneet. Muistaakseni se oli ennen sinivalkoinen.
Aromat täyttöpussi on muuttunut vain hieman. Miksiköhän, paljon meni hukkaan paino-originaaleja ja esitteiden pdf-tiedostoja?

Coca-Cola oli aikoinaan jääräpäinen ja ei susotunut pakkaamaan samaan kierrätyspulloonsa kuin muut limuvalmistajat. Olisi helpoittanut paljon kierrätyksen toteuttamista. Siksi osittain Cokis olikin aina muutama kymmenen penniä kalliimpi.

Tämä pullon kyljessä oleva fontti taitaa olla myös liki 300 vuotta vanha. Pullo oli muistikuvieni mukaan ennen kulmikkaampi. Vähemmän sitä on tullut toisaalta juoduksi, joten mielikuvani voi pettää. Yhtään pulloa en ole ostanut, enkä osta.

Muistan lukeneeni kuinka Unto Mononen oli Lahdessa Esko Rahkosen luona kylässä. Esko ihmetteli, miksi Unto käy niin usein vessassa? Selvisi myöhemmin että kölninvesipullohan se siellä kiinnosti. Raikkaus ennen kaikkea.

Flacon Koelnisch Wasser ©Cosmopolitain Cosmetics GmbH

Aikoinaan ihmeaineeksi kutsutun Kölnin veden resepti on yli 300 vuotta vanha. Menestyksekkäät vuodet alkoivat Kölnissä Glockengassella numerossa 4711. Resepti on yhä sama kuin alkuvuosina. Tänä päivänä valmistetaan vuosittain noin 10 miljoonaa „Eau de Cologne"-tuotteita ja niitä viedään yli 60 maahan.