Tanssin opetteluun liittyy monia eri asteisia ja monia vaikeasti luokiteltavia tekijöitä. Useinkin niistä on vaikea saada otetta, vaikka ne ovat oleellisena osana tanssin kokemisessa. Näitä ovat esimerkiksi tunteet ja aistillisuus.

Tangosta on mm. sanottu, että se on surullinen ajatus, jonka voi ilmaista tanssien. Jonkun mielestä tanssi taasen on pystyssä tapahtuva ilmaisu sille, mitä  vaaka-asennossa haluttaisiin tehdä. Monet näkevät tanssin myös alemman luokan kulttuuriperintönä. Se oli viime sotiin asti uskonnon harjoittamisen ohella lähes ainoa kulttuurimuoto, johon köyhimmilläkin oli varaa. Kilpailu ihmisten sieluista on ollut aina kovaa ja siten kirkko tuomitsi tanssin.

Varmaan on niin, että todella hyvät tanssijat ymmärtävät vartalon tasapainon, liikkeen, lattian käytön ja musiikin merkityksen muiden perusasioiden lisäksi. Kun hallitsee perusteet, vi tanssia luovasti miten tahtoo.

Kun elämä muutoin on täysin tyhjän päällä, tanssi voi olla ainoa tapa luoda unelmia. Musiikin alkaessa soimaan korviin tuleva ärsyke pistää kädet kietoutumaan partnerin ympärille ja jalat liikkeelle sekä tunteet päästetään valloilleen. "Kaukana kavala maailma" sanoisi A. Kivi tässä kohtaa.

Tanssilattialla itse kukin tuntee olevansa suuren esittäjäryhmän jäsen. Jokaisen tulisi hallita alkeet, kuten vastata käyttäytymisestään ja partneristaan suhteessa muihin tanssijoihin sekä lattian käytöstä. Soitettu musiikki aika tavalla vaikuttaa siihen, tuleeko kappale istuttua vaiko pokattua.


* Mutta silti olen vakuuttunut sitä, että on päästävä eroon  radiokanavien soittolistoista, ohjelmatoimistojen vuosisopimuksista ja Teoston  2-kertaisesta radiokanavien maksujärjestelmästä.  *