Nimittäin höyrylaiva Kurun uppoamisesta.

Humppis aikoinaan muisteli täällä lapsuuden höyrylaivaretkiään, ne eivät olleet onneksi yhtä traagisia kuin Kurun eräs matka oli.

Höyrylaiva Kurun uppoaminen oli pahin suomen sisävesillä tapahtunut vesiliikenneonnettomuus. Onnettomuudessa menehtyneiden lukumääräksi on  Kurun kuntahistorian kirjoittaneen Erkki Laitisen laskelmien mukaan  136 henkeä.

Wikipedia kertoo mm. seuraavaa:

HL Kuru lähti Mustalahden satamasta kello 15.15 huolimatta siitä, että järveltä puhalsi voimakas tuuli. Laivalla oli 150 matkustajaa ja 12 hengen miehistö.

Laiva lähti aikataulunsa mukaan kohti Kurua puskien vastatuuleen Näsijärven selällä. Alus alkoi keikkua pituussuuntaisesti voimakkaassa vasta-aallokossa, ja kun aallot alkoivat lyödä vettä kannelle, vauhtia hiljennettiin. Aluksen ehdittyä Siilinkarin luokse se joutui ristiaallokkoon, ja laivalta huomattiin kolme suurta hyökyaaltoa. Näitä silminnäkijät kuvasivat suurimmiksi koskaan näkemistään.

Päällikkö Saarinen käski pysäyttämään koneen ensimmäisen aallon iskiessa Kurun keulaan. Aalto täytti keulakannen vedellä ja painoi keulan syvemmälle. Kun toinen aalto iski, se rikkoi matkustajatilan ovet ja vesi tulvi sisään laivan runkoon. Laiva kallistui vasemmalle, ja kun vesimassat vyöryivät vasemmalle laidalle kolmannen hyökyaallon iskiessä, Kuru kääntyi sivutuuleen ja kaatui kyljelleen, jonka jälkeen laiva upposi nopeasti.

Yksi laivan kolmesta pelastusveneestä jäi kaatuvan laivan alle ja toinen irtosi itsestään. Kolmannen veneistä irrotti päällikkö Saarinen yhdessä erään matkustajan avulla. Veneet kuitenkin kaatuivat myrskyssä, ja vain kolme matkustajaa pelastui veneiden avulla.

Onnettomuuden huomasi ensimmäisenä Kurun perässä satamasta lähteneen höyrylaiva Tarjanteen päällikkö Niilo Karimaa. SS Tarjanne pelasti 13 ihmistä uppoamispaikalta. Paikalle kiiruhtivat myös hinaaja Näsijärvi, joka pelasti vedestä kolme henkeä, sekä kahden nuoren partiopojan Teuvo Vaissin ja Aarre Latvan[1] ohjaama moottorivene Suunta joka pelasti kaksi henkeä. Pojat palkittiin tästä urotyöstä partiolaisten kultaisella sankarimerkillä ja hengenpelastusmitalilla.

SS Tarjanteen päällikkö Niilo Karimaa menetti pelastustöissä terveytensä.

Teuvo Vaissista tuli sittemmin meriupseeri; panssarilaiva Ilmarisen luutnantin arvoisena suojainsinöörinä hän oli yksi neljästä miehestä jotka miinaanajon jälkeen onnistuivat murtautumaan ulos syvältä panssarikannen alta mereen ja pääsemään vielä pelastusaluksiinkin.