Sosiaalinen media on kasvanut internetin suurimmaksi aktiviteetiksi ohi pornosivustojen. Tämän ilmiön eteen ei ole tehty minkäänlaista mainoskampanjaa. Se on syntynyt itsestään. Lehdistö tai poliitikot eivät myöskään ole puhuneet sen puolesta. Mikseivät? Ehkäpä valtaapitävät ja “virallisen tiedon” vartijat ovat peloissaan. He haluaisivat mieluummin muuttaa tiedon kulun yhdensuuntaiseksi kaapelitelevision kaltaiseksi tai ainakin sensuroida internetin sisältöä.

Erilaisten sähköisen medioiden yleistymisnopeutta voi vertailla yksinkertaisella luvulla. Montako vuotta median julkisesta käyttöönotosta kesti, ennenkuin sillä oli 50 miljoonaa käyttäjää?

radio 38 vuotta
TV 13 vuotta
Internet 4 vuotta
iPod 3 vuotta
Facebook sai ensimmäiset 100 miljoonaa käyttäjää 9 kuukaudessa. Nopeimmin tällä hetkellä kasvava ikäsegmetti on 55-65 vuotiaat naiset.

Facebookissa jatetaan 1,5 miljoonaa viestiä päivässä.

Youtube on maailman toiseksi suurin hakemisto.

Wikipediassa on 13 miljoonaa artikkelia, joista 78% on kirjoittettu jollain muulla kielellä kuin englannilla.

Mikäs tässä sitten vallanpitäjiä ja tiedotusvälineitä pelottaa?

Tieto leviää nopeasti. Kaikki tieto, oikea tai väärä, ja varsinkin sellainen tieto, joka jonkun mielestä ei saisi levitä. Sosiaaliset mediat vaikuttavat myös huomattavasti enemmän taloudellisiin päätöksiin kuin markkinamiehet. Blogeja, kuten tämäkin, on jo yli 200 000 000. 54% blogeista saa uutta sisältöä päivittäin. 34% blogeista sisältää myös tuotteisiin tai palveluihin liittyvää tietoa tai mielipiteitä. 78% ihmisistä luottaa blogeista saatuun tietoon. Vain 14% luottaa mainoksista saatuun tietoon. Vain 18% TV-mainoskampanjoista tuottaa positiivisen tuloksen.

24 suurta sanomalehtitaloa 25:stä on taloudellisissa vaikeuksissa yksinkertaisesti siksi, että uutiset ovat levinneet jo kaikkialle, ennenkuin painokone pysähtyy. Lehteä ei tarvitse ostaa uutisten takia. Lehtitalot ovat toki hioneet tuotteitaan yhä paremmiksi, mutta ovat unohtaneet ottaa selvää, miksi joku ostaisi lehden. Hieman kärjistäen voisi tilannetta verrata siihen, että helmitaulujen valmistaja keskittyy tekemään hienompia helmitauluja halvemmalla, kun kuluttajat haluavat käyttää taskulaskinta.

Lisää tietoa sosiaalisista medioista.