Humppis kertoili aikoinaan matkoistaan höyrylaivalla ja linkitin silloin siihen juttuun sen kuvankin. Löytynee kun kaivaa Humppis-kategorian alta parin vuoden takaa. Laivassa kone on piilossa katseilta, vain ääni ja höyryn puhahdukset näkyvät.

Ennen maamoottoriaikakautta maataloissa käytettiin onkapannua, -eli höyrykonetta varsin viljalti voimanlähteenä. Tässä on kuva kauniista esineestä joka on nykyisin Loimaan museossa.

Kullervo-traktoreita alettettiin tekemään Turussa ennen kuin Valmettia oli edes keksitty. Se oli höyrykäyttöisenä vähän jälkijunassa ja   Turun Rauta- ja Vaunuteollisuus Oy:n tmuutamia varastoon jääneitä höyrykoneistoja koottiinkin lokomobiileiksi käyttäen Porin Konepajan valmistamia höyrykattiloita.

Tämä on Kullervo ja 1923 valmistunut 10 hevosvoiman tehon kehittävä malli. Ja se tekikin pitkän uran maatalouskäytössä Punkalaitumella, jonka jälkeen se muutettiin viemärinsulatuskäyttöön Loimaan kaupungin viemärilaitokselle.

Voimahan normaalisti otettiin tuosta siivapyörästä mutta höyry sinällään sisältää myös paljon energiaa ja kyllä sellaisella lumitöitäkin tekisi. Kovalla pakkasella on vaan ongelma että sulatettu lumi jäätyy uudestaan kun viemäritkin on usein jäässä.

Jos verrataan hevosta ja tuota höyrykonetta, niin onhan tuokin kaunis. Jos hakurivissä olisi hevosen kanssa vierekkäin niin saattaisin kernaasti mieluimmin tuota tutkia ja hanikoita hypistellä.