Salsa soi mutta jos minä hakisin jotakin Salsa-ammattilaista lavatansseissa tanssimaan sanoen "lähdetkö tanssimaan"? Saattaisi lähteäkin mutta toisaalta hän saattaisi sanoa jo ensi askelten jälkeen: "kiitos, mutta vietkö minut takaisin riviin, ei tämä sinun koikkelehtimesi ole tanssia".

Siinä hän saattaisi olla täysin oikeassa mutta toisaalta ei. Jos tunnettu ja arvostettu runoilija kirjoittaa sanoja peräjälkeen epämääräisesti, tuotosta sanotaan runoksi. Jos saman tekee joku muu, runoksi sitä ei tunnusteta.

Aikoinaan, eli vuonna 1912, silloin liki tuntematon Marcel Duchamp toi näytteille Pariisissa kubistisen maalauksensa Alaston laskeutuu portaita nro 2. Tässä Duchampin työssä oli käytetty uutta tekniikkaa jossa hahmotettu portaita laskeutumisen liikesarja päällekkäin maalatuilla asennoilla. Kuvista ei näkynyt alastontakaan eikä mitään muutakaan ellei olisi osaanut sitä katsoa oikealla tavalla.

Pariisissa Duchampia pyydettiin poistamaan teos ja taiteilija totteli kiltisti, mutta loukkaantui kuitenkin. Samoin kävi seuraavana vuonna New Yorkissa. Amerikkalaiset olivat tottuneet naturalistiseen taiteeseen.

Tuota kärhämää Duchamp piti elämänsä käännekohtana. Sen jälkeen hän päätti heittäytyä vallan hulvattomaksi. Vuonna 1917 New Yorkissa hän osti J.L.Mottin rautakaupasta tavallisen emaloidun urinaalin, signeerasi sen salanimellä ”R.Mutt”, risti teoksen ”Suihkulähteeksi” ja vei sen galleriaan näytteille.

Jos olette käyneet Kiasmassa niin olette havainnoineet että nykytaide on paljoltikin Duchampin päähänpiston jatkumoa. Tavallisia esineitä isoina läjinä ja eksoottisesti maalattuna tai muutoin käsiteltyinä.

Myös tanssipaikat ovat melkosmoisia taidenautintojen lähteitä. Naiset eivät ehkä tiedäkään että tämäntyyppisiä veistoksia on esillä useimmillakin tanssipaikalla. Ne ovat M-kirjaimella varustetun taidehuoneen uumenissa, siististi riviin aseteltuina ja pohjalla on joitakin pyöreitä kokkareita kuin kuvaamassa jääkauden jäänteitä.