Jossain muualla keskusteltiin tuhkimohetkestä. Kurpitsavaunut ja tuhkimotarina on synonyymi ehkä hieman utopistisillekin odotuksille. Kuinka sadun uljas Prinssi tulee ja vie köyhän ryysyläisen palatsiin. Pretty woman -elokuvassa oli hieman tätä pohjaa. Lehtisen Jaria, Grimmin satuja ja nettiä tutkimalla löytää jotain historiatietoja aiheesta.
Tuhkimotarinahan on maailman vanhimpia tarinoita. Sen ensimmäinen löydetty
versio tunnettiin Egyptissä 500 eKr. Sen eri variaatioita ovat
kertoneet italialaiset, ranskalaiset, skotit, ruotsalaiset ja Walt
Disney. Sen nimi on Tuhkimo. Tuhkimosta on laskettu olevan yli 700
muunnelmaa 2500 vuoden ajalta.
Tuhkimon menestys ja ajattomuus
ei koskaan katoa. Se on kertomus valtavasta sosiaalisesta noususta. Se on
kertomus siitä, kuinka harmaasta hiirulaisestakin voi tulla ihailtu
prinsessa. Siihen sisältyy myös sisarkateutta, tyrannin kukistaminen,
ja kaiken voittava rakkaus. Se tarina on tehty menestymään.
Juoksupojasta tehtaanjohtajaksi on arkisempi sanonta. Nalle Walhrooskin on ollut joskus tietääkseni vailla isoja suvun rikkauksia, nyt lienee toisin.
Egyptiläinen vanhin versio kertoo kauniista prostituoidusta, joka
saapuu kylpemään Niilissä. Kotka sieppaa ilotytön sandaalin ja vie sen
faaraolle. Faarao aloittaa maanlaajuisen kaunottaren jäljityksen, ja
kun tyttö löytyy, tietysti hänestä tulee faaraon vaimo. Tässä
egyptiläisessä versiossa Tuhkimon sosiaalinen nousu on kaikkein
järisyttävin. Olisikohan tytöillä paras mahis päästä osaksi tuhkimotarinaa, vierailemalla mahdollisimman usein Imatran kylpylässä jossa on paljon venäläisiä uusrikkaita?
Ensimmäinen eurooppalainen versio ilmestyi
1636 Giambattista Basilen kokoelmassa Lo Cunto de li Cunte, joka
sisälsi 50 tarinaa sisilian murteella. ( http://www.letteraturaitaliana.net/PDF/Volume_6/t133.pdf ) Tytön nimi oli Lucrezuccia,
lyhyemmin lausuttuna Zezolla. Tämän Tuhkimon alku on räväkkä. Zezolla
juonii lastenhoitajan kanssa, kuinka he saisivat hengiltä pahan
äitipuolen. He väittävät että vanhassa arkussa on aarre, ja kun
äitipuoli kurkistaa sisään, raskas arkun kansi romautetaan alas.
Äitipuolen niska murtuu hetkessä.
Seuraavaksi Zezolla
houkuttelee isänsä menemään naimisiin lastenhoitajan kanssa. Mutta kun
lastenhoitajan kuusi tytärtä saapuvat taloon, Zezolla saa huomata että
hänet on alennettu piiaksi. Hän puhdistaa arinoita päivät pitkät niin,
että hän saa liikanimen Tuhkakissa, La Gatta Cennerentola.
Tuhkimon avuksi tulee taianomainen taatelipuu, josta ilmaantuu esiin
keiju, joka lupaa täyttää Tuhkimon toivomuksen. Tuhkimo lausuu
taikasanat ”Oi kultainen taatelipuu, nyt riisun itseni alasti, pue
minut”. Juhla-asuinen Tuhkimo saavuttaa suurta menestystä hovin
tanssiaisissa, ja kuningas rakastuu häneen. Hän määrää palvelijansa
ottamaan selvää, kuka tyttö on ja missä hän asuu. Määräystä säestää
tarmokas uhkaus: ”Esi-isieni sielun kautta, jos et löydä sitä tyttöä,
pieksen sinut kepillä ja potkin perseelle niin monta kertaa kuin
sinulla on haivenia parrassasi!”
Kun Tuhkimo lähtee linnasta,
motivoitunut palveilja aloittaa hurjan takaa-ajon. Hän hyppää Tuhkimon
vaunujen perään roikkumaan, ja yrittää päästä sisälle vaunuun.
Palvelija tippuu alas, mutta hän on onnistunut sieppaamaan tytöltä… ei
lasikenkää, vaan puujalan. (Tämä palvelija on varmaan sitä kateellisten joukkoa jota finskakaksnelosella rätkyttää.)
Eikä oikeastaan puujalkaa, mutta
melkein. Pianella oli 30-senttinen korkokenkä, jonka päässä oli
kalossintapaiset. Niitä käytettiin, koska ne pitivät kengät ja sukat
riittävän korkealla mutaisillakin teillä. Se myös korotti ylhäisen
naisen rutkasti rahvaan yläpuolelle, kirjaimellisesti.
(käännös Lehtisen Jarin)
tiistai, 11. maaliskuu 2008
Kommentit