Pia M 2009-05-30 20:44 "...eikö paikallaan oleva pari ole helppo kiertää?
Niinhän sitä voisi kuvitella!   Seisoohan tolppakin paikallaan.

Kuinka usein muistatte itsenne, tai jokun muun, törmänneen tanssilattialla sijaitseviin pylväisiin tai tolppiin? Väitän, että hyvin harvoin tuollaista tapahtuu. Sen sijaan lähes paikallaan tanssivaan pariin törmäillään usein ihan tuon tuostakin.

Mistä kummasta tämä ilmiö mahtaa johtua? Johtuisiko siitä, että kun tietää että se tolppa siis todellakaan ei tule väistämään, niin sitä sitten osaa varoa, mutta kun kyseessä on paikallaan tanssiva pari niin jotenkin ajatellaan että näkeehän nekin, kai nekin väistää ettei mun itteni tartte...? "

Ryntäilyä ja tahallista pelottelua Kaminiitto 2009-05-31 8:38  PiaM:n  tolppajutussa on mielestäni käytännön totuutta melko tavalla. Omakohtaisena sovelluksena naapurin turhan rajulle menolle käännän oman selkäni tätä vastaan enkä pistä daamia syötiksi. Perinteisesti miehet syöksyvät miesten päälle harvemmin ja jos on selkä päin, niin ei ole mahdollista nähdä toisen pelottavaa menoa ja samalla siinä tavallaan siirtää vastuuta ryntäilijälle. Joskus tämä toimi, joskus ei.

Kyllä on myönnettävä, että jos ahtaissa oloissa joku ns. taitava rohmuaa selkeästi yli keskimääräisen käytettävissä olevan tilan, niin sitä ei malta olla syömättä tällaiselta parilta ylimäärää pois, jotteivät turhaan pelottele vauhdillaan pienempiään. Usein tällaisissa tapauksissa näyttävät lähtevän nokka solmussa vähän matkan päähän meikäläisestä. Mieleen viereenikään ei tulisi tehdä tätä aloittelijoille, vaan heille on annan nöyrästi tilaa, he ovat kunniavieraita lavoilla.

Tietämättä mikä on tanssilavan stand alue ja onko se staattinen vaiko dynaaminen, deterministinen tai virtuaalinen sanoisin, että jos taaksepäin mennessä kontakti tapahtuu jalalla eikä pygellä, niin  olisi korkea aika vaihtaa tanssinopettajaa.

** ~K~ ** Pari tarkentavaa sanaa: pyge tulee kreikan sanasta pyrstö. Ornitologeille tuttu lienee pygostyyli eli luu johon linnun pyrstösulat kiinnittyvät. Varsinkin argentiinalaisessa tangossa ja lattareissa, joihin jivekin vielä virallisesti luetaan, liikkuva jalka pysyy vartalon alla eli siinä kohtaa, kun ponnistavan jalan varsi loppuu liikkuva jalka tipahtaa suoraan alaspäin eikä tee harppausta tai ojennusta.  Tätä puolta ei kovinkaan paljon tanssikursseilla korosteta ja kuitenkin tällä tekniikalla valtaosa potkuista eliminoitaisiin.